Sunday, May 16, 2010

Perkara yang paling aku takuti telah terjadi....


Selama aku menceburkan diri dalam arena ini . Perkara inilah yang paling aku takuti.... Ayam-ayam aku terkena jangkitan Hati.....Simtom yang terjadi pada ayam aku ialah ayam jadi murung,kurang selera makan dan selsema yang berpanjangan.... so, nak tak nak terpaksalah aku korbankan yang seekor nie untuk mengenalpasti permasaalahannya....
Bedah siasat dah dibuat maka terjumpalah penyakitnya ( lihat gambar) .. Pada keesokkannya aku telah ke pejabat Veterina di tempat aku untuk mengenalpasti penyakit

tersebut tapi malangnya.. pihak berwajib nak tak nak je menjawab setiap soalan yang aku cuba ajukan kepada mereka.... Mungkin pada andaian aku penternak kecil macam aku nie bagi mereka ibarat" Biawak memakan bangkai" sebabnya ...Penternak kecil macam aku nie tak mampu untuk memberi "secawan kopi pun sekiranya mereka turun padang" ... malah aku diberi ubat yang dah Exp Date pada 2009 .... Sedih sungguh apa yang berlaku dengan sikap di Jabatan Veterina kat tempat aku ....

Tak puas hati dengan sikap pegawai di jabatan tersebut, aku telah pergi ke sebuah Klinik Haiwan di Pekan , Berhampiran dengan Pejabat Veterina tadi.... seorang Doctor Haiwan berbangsa India menyapa aku , bertanya apakah tujuan dan apa yang perlu di bantu.. Berbeza dengan layanan yang aku dapat tadi ,, sungguh berbeza....
Aku juga dari Institusi Kerajaan suatu ketika dahulu,,, Inikah budaya yang sering di war-warkan . Apa pun terima kasih kepada Pejabat Veterina kat tempat aku kerana banyak mengajar "biawak-biawak kecil memakan bangkai".

No comments:

Post a Comment